Sponsring o reklam

Sänder man reklam ska det finnas en speciell signatur som tydligt visar att det är reklam. Som max får man sända 8 minuter reklam under en timme. Om programmet är kortare än en timme får reklamen som max vara 10% av tiden.

Om man gör sponsrade program eller funderar på att göra det är det viktigt att gå ut med vilka det är som sponsrar innan och efter programmet, eller så kan man välja att göra det vid antingen före eller efter. Granskningsnämnden har bestämt att man får sponsra radioprogram, men att de ska ske mellan hela klockslag, och man ska uppge att det är sponsrat så nära helt klockslag som möjligt (håll dig åtminstone inom 5-minutersgränsen).

De flesta radiostationer har säkert lottat ut något, delat ut någon vinst eller liknande och kommer vinsten från ett företag så får man gärna nämna det en till ett par gånger och man ska säga företaget så neutralt som möjligt (alltså inte ”vinsten är ett presentkort från det fantastiska McDonalds”).

Andra saker att tänka på med sponsring:

* I samband med sponsring bör inte musik förekomma när man säger vem sponsorn är, det blir för likt reklam då.

* Akta dig för att uppge adress eller telefonnummer, även om webbadresser är helt okej!

* Se till att heller inte ha reklam i närheten av varken barnprogram eller gudstjänster.

* Uppmana helst inte lyssnarna att köpa nåt speciellt, absolut inte vad det kostar eller var man handlar, det kan räknas som otillbörligt gynnande, och kan bli dyrt..

Något som är viktigt om man blir fälld eller friad (om det nu skulle gå så långt) är om programmet kan motiveras av ett informations- eller underhållningsintresse.